התחבורה במטרופולין

שאלות ותשובות

1. האם המסלול האדום יהיה מעתה רק של המטרונית?

החל מתאריך 2.8.2013 יצאו כל האוטובוסים ממרבית קטעי המת"צ (מסלול תחבורה ציבורית, או "המסלול האדום"). באזורים נבחרים, ימשיכו גם האוטובוסים לנסוע במת"צ, לדוגמא: בהדר, בשד' ההגנה בחיפה וברח' יוספטל בקרית אתא.
 

2. למה מוציאים את כל האוטובוסים מהמסלול האדום?

האוטובוסים יצאו ממרבית קטעי המת"צ על מנת לאפשר לרכבי המטרונית לנסוע ביעילות ובאמינות. ככל שיש יותר כלי רכב על המת"צ, היכולת להבטיח זמני הגעה קבועים לתחנות קטנה. הרעיון של קווי המטרונית הוא לייצר 3 קווים עורקיים, ראשים, שיוכלו לעמוד בלוחות זמנים קבועים לא רק בתחנות היציאה של הקו, אלא לאורך כל מסלול הנסיעה שלהם. ממש כמו הרכבת...

3. האם המטרוניות יכולות לעקוף זו את זו בנסיעה במסלול האדום? מה יקרה אם מטרונית אחת תעמוד בתחנה וזו שאחריה תרצה להמשיך בנסיעה?

לא ניתן לעקוף במסלול המטרונית. תכנון לוחות הזמנים של המטרוניות נעשה כך שהוא מאפשר במרבית הזמן מרווחים מספיק גדולים בין מטרונית אחת לשנייה, על מנת שלא תיווצר "שיירת מטרוניות". בנוסף, כל המטרוניות מחוברות בתקשורת למרכז השליטה של החברה המפעילה, ונהגי המטרוניות יוכלו לקבל הנחיות לגבי מהירות נסיעתם ממנהל מרכז השליטה, במטרה למנוע הצמדות של מטרונית אחת לשניה.

4. מה קרה לקו המתוכנן מקרית אתא? מדוע הוא נוסע דרך עוקף קריות?

תוואי המטרונית לקרית אתא היה אמור לעבור מצומת קרית חיים, דרך הרחובות העמקים (בקרית ביאליק ) וביאליק (בקרית אתא) ולהמשיך לדרך רבין בקרית אתא. בשל עיכובים שונים בבניית המת"צ, הוחלט כי לעת עתה ייסע קו 2 (קו מטרונית קרית אתא – בת גלים) דרך צומת קרית אתא – עוקף קריות – רח' ביאליק ולא בדרך המתוכננת. זאת, על מנת שלא לעכב את המטרוניות בקטע העמקים – ביאליק, הנחשב קטע דרך עמוס מאוד, של נתיב אחד לכיוון. בנוסף, בעוד זמן לא ארוך, צפויות להתחיל שם העבודות להקמת מסלול המטרונית.

5. נסיעה במטרונית עולה יותר?

לא. מחיר הנסיעה במטרונית יעלה בדיוק כפי שהיה בנסיעה באוטובוס. 

6. למה "משלמים" ברציף, עוד לפני שעולים למטרונית?

משלמים (או יותר נכון להגיד "מתקפים"= מעבירים את כרטיס הרב קו במכשיר התקוף) ברציף, עוד לפני העלייה למטרונית על מנת להקטין את זמן  קליטת הנוסעים בתחנה. "תיקוף" כרטיס הרב-קו ברציף לפני כל נסיעה (כולל נסיעות מעבר, נסיעות המשך ונסיעות בחופשי חודשי) יאפשר עלייה קלה ומהירה של נוסעים מכל דלתות המטרוניות (ויש 4 כאלה!). לא ניתן לתקף את הכרטיס אצל הנהג.

7. האם ניתן לבצע מעבר חופשי במשך 90 דקות גם בין אוטובוס למטרונית?

כן, ניתן לבצע מעברים באופן חופשי במשך 90 דקות גם בין אוטובוס ומטרונית, באמצעות כרטיס רב קו או כרטיס נייר חד פעמי. 

8. כמה קווים יש למטרונית? יש סיכוי שבעתיד יהיו עוד קווים כאלה?

למטרונית שלושה קווים:

i.      קו 1: מרכזית חוף הכרמל – מרכזית הקריות, דרך העיר התחתית, מרכזית המפרץ ושד' ההסתדרות. בשעות הבוקר בין 7-8, תדירות הקו תהיה כל 3 דקות לכיוון.

ii.      קו 2: בת גלים – קרית אתא, דרך העיר התחתית, מרכזית המפרץ, צומת קרית אתא. בשעות הבוקר בין 7-8, תדירות הקו תהיה כל 5 דקות לכיוון.

iii.      קו 3: הדר – מרכזית הקריות, דרך מרכזית המפרץ, קרית חיים וקרית ים. בשעות הבוקר בין 7-8, תדירות הקו תהיה כל 6 דקות לכיוון.

כל הקווים יחלו בנסיעות הרצה מלאות.

ובנוגע לעתיד, ובכן, כבר כיום נמצאים בבחינה קווי מטרונית נוספים והארכות מסלול לקווים הקיימים.

 

9. למה בוטלו כל קווי ה-"50-60" בקריות??? איך תושב הקריות אמור להגיע עכשיו למרכזית המפרץ?

קווי ה-"50-60" של הקריות בוטלו כיוון שהם למעשה הפכו למיותרים עם הפעלת קווי המטרונית. את יעדם כקווים עירוניים – בתוך ובין הקריות החליפו קווי ה-"20" שהחלו לפעול כבר ממאי 2013. את יעדם כקווים המקשרים למרכזית המפרץ, יחליפו קווי המטרונית, שעוצרים כולם במרכזית המפרץ, ואף ימשיכו וייסעו לתוך חיפה.

10. הבנתי שיש שני קווים חדשים בחיפה 111+112 ושהם די דומים לקווים 113+114 הקיימים. מה השינוי בקווים ולמה נעשה?? מה תהייה תדירות הנסיעה של הקווים החדשים?

קווים 111+112 הם אכן קווים תחליפיים לקווים 113+114. קווים 113+114 היו צריכים להשתנות בקטע הנסיעה שלהם בין הדר למרכזית המפרץ, על מנת שלא תיווצר חפיפה מיותרת עם קווי המטרונית. בהזדמנות זו, הוחלט כי כפי שערי הקריות "קיבלו" קווים ישירים לתוך חיפה – קווי המטרונית, גם תושבי נשר וטירת כרמל יזכו לקווים ישירים דומים.

ולפיכך, קו 113 יהפוך לקו 111. הקו ייסע במרבית מסלול נסיעתו כפי שקו 113 נסע עד היום, אולם הוא יתחיל בטירת כרמל (במקום במרכזית חוף הכרמל), ייסע דרך רחוב אלנבי ויסתיים בגשר הגיבורים (במקום במרכזית המפרץ).

קו 114 יהפוך לקו 112. הקו ייסע במרבית מסלול נסיעתו בדומה לקו 114, אולם במקום קטע הנסיעה הדר – מרכזית המפרץ, הוא ימשיך מהדר לכיוון רמות יצחק, נשר.על מנת לאפשר לנוסעי קווים 113+114 להתרגל לשינוי, כל 4 הקווים הללו יפעלו במשותף בין התאריכים 2-15.8.13. החל מתאריך 16.8.13 יבוטלו לחלוטין קווי 113+114 וימשיכו לפעול רק קווי 111+112.

תדירות הנסיעה של הקווים החדשים תהייה לפחות כמו של הקווים המבוטלים, אם לא למעלה מזה.

11. איך/איפה אני יכול לקבל פרטים נוספים לגבי כל השינויים בקווי האוטובוס באיזור חיפה?

במסגרת פעילות הסברה שתערך ברחבי מטרופולין חיפה, לקראת השינויים בקווי האוטובוס והפעלת קווי המטרונית, ניתן יהיה למצוא פרטים על כלל השינויים הצפויים במגוון אמצעים:

  • דיילים יחלקו חומרי מידע והסברה בתחנות אוטובוס
  • דוכני מידע יוצבו במקומות מרכזיים והדיילים שיאיישו אותם, יוכלו לספק תשובות ולחלק חומרי הסברה
  • עלוני מידע יחולקו בתוך האוטובוסים
  • אתר אינטרנט ייעודי, הכולל מידע מקיף אודות השינוי : metrobus.gov.il
  • מרכז המידע של משרד התחבורה: מוקד טלפוני 8787*, אתר אינטרנט bus.gov.il או במסרון (SMS) למספר 8787
  • מרכז המידע של אגד 2800* www.egged.co.il
  • מרכז המידע של מפעיל המטרונית, דן בצפון 04-6250777 www.m-dan.co.il